متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

و امّا جريان آيه در غير بنى اسرائيل بدان جهت است كه آيه عام بوده واختصاص به گروهى دون گروه ديگر ندارد. پس اين آيه مردم را به ولايت حضرت رسول(صلى الله عليه وآله وسلم)در زمان حيات آن حضرت دعوت مى كند. وبعد از ايشان به ولايت ائمه از اهل بيت وعترت او(عليهم السلام) هدايت مى كند...[69]

اهل بيت اهل ذكر هستند

«فاسئلوا أهل الذكر ان كنتم لا تعلمون[70]»

جابربن عبداللّه گفت: على بن ابى طالب(عليه السلام) فرمود: «ما اهل ذكر هستيم[71]»

جابر جعفى گفت: وقتى كه آيه «فاسئلوا أهل الذكر...» نازل شد، على(عليه السلام) فرمود: «ما اهل ذكر هستيم»

بايد دانست كه مكرر در قرآن كريم، ذكر برخود قرآن نيز اطلاق شده است[72]. بنابراين، مصداق اهل ذكر در اين امت، اهل قرآن است. بخصوص با قرينه ذيل آيه شريفه در سوره نحل: «و انزلنا إليك الذكر لتبيّن للناس ما نزل اليهم...» و لذا، از اين آيه ظاهر است كه اهل ذكر، اهل قرآن هستند. و اهل قرآن همان افرادى مى باشند كه حديث ثقلين آنها را عدل قرآن قرار داده است. و هم آنان اهل بيت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) هستند. كه در سوره طلاق آيه 10، ذكر بر آن بزرگوار على الظاهر اطلاق شده است. و بعد از رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) آنها مرجع سؤال مردمند. پاسخ مطمئن و تضمين شده را كه مطابق با وحى باشد آنها به مردم مى دهند.

اهل ذكر در اين آيه شامل تمام مسلمانان نمى شود، زيرا مسؤول عنه كسى است كه عالم و عارف به قرآن و سنت باشد و تمام مسلمانان، عالم به معارف الهى و احكام دينى و آشنا به قرآن نيستند. به همين جهت، اهل ذكر در آيه كسانى هستند كه در حديث ثقلين از آنها به عترت و اهل بيت تعبير شده و عدل قرآن مى باشند و لذا اشخاص در گرفتن دين از اينها هدايت خواهند شد و هرگز گمراه نخواهند گشت.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی