- آيين زندگى و درسهاى اخلاق اسلامى
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- همه صفحات
از امام صادق(عليه السلام): «به راستى تارك كسب و كار، دعايش مستجاب نشود; گروهى از ياران پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) چون آيه «وَ مَنْ يَتَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً الخ»، نازل شد، درهاى محل كسب و تجارت خود را بسته و به عبادت روآوردند و گفتند: با اين آيه ما كفايت شديم، و اين خبر به پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) رسيد، پى ايشان فرستاد و فرمود: چه شما را بر اينكار وادار كرد؟ گفتند: اى رسول خدا! خداوند روزيهاى ما را تَكَفُّل فرمود; پس ما رو به عبادت آورديم (و دست از كار و جستجوى روزى كشيديم). پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم)فرمود: كسى كه چنين كند، دعايش مستجاب نشود، بر شما باد بر طلب روزى.» [226]
از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم): «همانا چند دسته از امت من دعايشان مستجاب نگردد; كسى كه بر پدر و مادر خود نفرين كند; و كسى كه بر بدهكار خود كه مالش را برده و از او سند و شاهدى نگرفته نفرين كند، و كسى كه بر زن خود، با آنكه خداوند عزّوجل رهايى و طلاقش را به دست او نهاده است، نفرين كند، و كسى كه در خانه بنشيند و دعا كند كه خدايا به من روزى ده و خارج نشود و جستجوى روزى نكند; پس خداوند عزّوجلّ فرمايد: بنده من آيا براى تو راه طلب و تصرّف در زمين را با اعضاى سالم قرار ندادم تا عذرى ميان من و تو باقى نماند (يا، تا معذور باشى ميان من وخودت) در طلب نمودنت براى پيروى امر من و تا اين كه بار، بر خويشان و كسانت نشوى، پس اگر خواستم روزى (وسيع) دهم تو را و اگر خواستم تنگ گيرم بر تو، و چون طلب كردى نزد من معذور باشى; و كسى كه خداوند به او مال بسيار روزى كند و او تمام آن را خرج كند و رو به دعا آورد و بگويد خدايا روزى ده مرا، خداوند عزّوجلّ به او فرمايد: آيا به تو روزى وسيع ندادم؟ پس چرا در خرج ميانه روى نكردى، همچنانكه تو را امر نمودم؟ و چرا اسراف و زياده روى نمودى با آنكه تورا از اسراف نهى كرده بودم؟»[227]