- آيين زندگى و درسهاى اخلاق اسلامى
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- همه صفحات
يك هدف مهم از بعث انبياء
از آيات قرآن كريم و احاديث چنين بر مى آيد كه يك هدف مهم از بعث انبياء به ويژه خاتم آنان صَلَواتُ اللّهِ وَ سَلامُهُ عَلَيْهِمْ أَجْمَعينَ راهنمايى به تهذيب اخلاق و پاك نمودن ارواح بشر از بديهاست و به عبارت ديگر تربيت مردم و بيان دستورات و قوانينى در زندگى است كه مردم در سايه فراگرفتن و به كار بستن آنها به صلاح واقعى و سعادت حقيقى و خوشبختى زندگى دنيا و آخرت نائل گردند و از پليدى ها و زشتى ها و آشفتگى ها محفوظ بمانند.
قرآن كريم
«همچنانكه رسولى از شما (بشر) فرستاديم كه آيات ما را بر شما تلاوت كند و شما را (از پليدى جهل و كفر و اخلاق زشت) پاك كند و به شما كتاب و حكمت و آنچه را كه خود نمى دانستيد (و ممكن نبود از راه فكر و انديشه به آن دانا گرديد، از راه وحى) بياموزد; پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم و مرا شكر كنيد و (نعمت) مرا ناسپاسى مكنيد.» [1]
در سوره آل عمران است: «خداوند بر اهل ايمان منّت نهاد كه رسولى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خدا را بر آنان بخواند و آنان را (از هر نقص و آلايش) اصلاح و پاك نمايد و كتاب و حكمت به آنان بياموزد، و به راستى پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.» [2]
روايــات
از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) است كه فرمود: «همانا براى تكميل اخلاق ستوده مبعوث شدم.» [3]
و نيز از آن حضرت است كه فرمود: «بر شما اخلاق ستوده لازم است; همانا كه خداوند عزّ و جلّ مرا بدانها مبعوث فرمود.» [4]
و از على(عليه السلام)است كه بر منبر در خطبه اى فرمود: «اى مردم! خداوند تبارك و تعالى چون خلق را آفريد، خواست كه آنان بر آداب رفيعه و اخلاق شريفه باشند و نيز مى دانست كه ممكن نيست آنان چنين شوند مگر اين كه آن ذات مقدس، خود آنچه را كه به سود و زيان آنان است تعريف و آگاهشان فرمايد; و تعريف خوبى ها و بدى ها جز به امر و نهى (به وسيله انبياء) نمى باشد.» [5]