- آيين زندگى و درسهاى اخلاق اسلامى
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- همه صفحات
«خداوند به (احوال و چگونگى هاى) شما داناتر است هنگامى كه شما را (از نطفه و نطفه را از غذا و غذا را) از زمين ايجاد فرمود و هنگامى كه شما در شكمهاى مادرانتان جنين بوديد; پس تزكيه نفس (يعنى خودستايى) نكنيد (بلكه خدا را سپاس و ستايش كنيد، به نعمتهايى كه در خود و با خود مى بينيد) او داناتر است به كسى كه پرهيزكار است.» [72]
«و اما نعمت پروردگارت را بيان كن. (و با نسبت دادن به پروردگار متعال از آن سخن بگو.» [73]
روايــات
از امام باقر(عليه السلام): «احدى از شما به كثرت نماز و روزه و زكوة و قربانيش (يا ساير عباداتش) افتخار نكند كه خداوند عزّوجلّ داناتر است به كسى كه پرهيزكار شود از شما.» [74]
از معنى آيه «فَلا تُزَكُّوا اَنْفُسَكُمْ» سؤال شد از امام صادق(عليه السلام)، پس آن حضرت فرمود: «گفتار انسان كه (در مقام تزكيه و خودستايى) گويد ديشب نماز خواندم، ديروز روزه گرفتم، و مانند اين.» [75]
از امام صادق(عليه السلام) سؤال شد: «آيا جايز است كه شخص تزكيه نفس خود كند؟»فرمود: «بلى در موقع اضطرار (كه نوعاً هر حرامى حلال مى شود) آيا نشنيده اى قول يوسف(عليه السلام) را «اِجْعَلْنى عَلى خَزائِنِ الاَْرْضِ اِنّى حَفيظٌ عَليمٌ»، و قول عبد صالح را «وَ اَنَا لَكُمْ ناصِحٌ اَمينٌ» (يعنى يوسف(عليه السلام) در موقع ضرورت از خود تعريف كرده و خود را «نگهبانى بسيار دانا» معرفى كرده و صالح(عليه السلام)نيز خود را «خيرخواهى امين» معرفى نموده است).» [76]
حسد (رشك)
از بدترين رذائل و عيوب، اظهار حسد است كه در اسلام از آن نهى شده، و حسد عبارت است از آرزوى زوال نعمتى از ديگرى تا همان نعمت به او داده شود. و اگر مثل آن نعمت را از خدا بخواهد و آرزوى زوال آن را از ديگران نكند آن را غبطه خوانند كه مذموم نيست. و ضد صفت حسد، صفت خيرخواهى (براى مردم) است.