متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

حق و فضيلت آن جاست كه اينها موجود باشند و ارتجاع و بطلان در جايى است كه اين چند پديده نباشند. چرا آمريكا و برخى از كشورها حق وتو دارند و هر قانونى را مى توانند باطل اعلام كنند و آنچه در جهت ميل سياسى و اقتصاديشان است، حق جلوه دهند؟ آرى، چنين حقّى، معلول رشد سياسى و اقتصادى است كه زور و قدرت را براى آنان پديد آورده و به جاى معبود حقيقى نشسته است.

براى هر صاحب فهمى روشن است كه در دنياى جديد، سياست و اقتصاد، به جاى دين و عقل نشسته و بشر را تدبير مى كند و تعيين كننده حقّ و باطل شده است. رابطه انسان با خود، اجتماع و دين، طبق ضوابطى است كه صاحبان سياست و اقتصاد، بر اساس منافع خود تعيين كرده اند. دين، حتّى در ميان اهل دين، در حاشيه زندگى قرار گرفته است. كم هستند افرادى كه دين و اخلاق دينى را به متن زندگى بياورند و بر اساس آن، به محاسبه نفس پرداخته و روابط، آداب و سبك رفتار فردى، اجتماعى، سياسى و اقتصادى خود را بر اساس اسلوب اخلاق دينى، تنظيم كنند.

بايد ياد آور شويم كه منظور ما از دين، آن دينى است كه دست تحريف، آن را آلوده نساخته و پاسخگوى مسائل فكرى و عملى انسان در ابعاد مختلف باشد. در اين سلسله مباحث برآنيم تا به مبادى اخلاق و سپس، بيان اخلاق در فرهنگ اسلامى و نقش آن در سازندگى انسان اشاره نموده، به بررسى كمال نهايى انسان و رابطه انسان با خود، اجتماع و طبيعت و در پايان، به بيان صفات برجسته اخلاقى و صفات اخلاقى بپردازيم. 

مفهوم اخلاق

راغب، در مفردات، مى گويد: «اخلاق» جمع «خُلق» به معناى سيرت و صورت باطنى است. چنانكه «خَلق»، به معناى شكل و صورت ظاهرى است.[1]

اخلاق عبارت است از پيدايش كيفيّت مثبت و منفى (فضيلت و رذيلت) در ظهور فعلى استعدادها و سجاياى باطنى كه در پى ممارست و تمرين، ملكه مى گردند.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی