- اخلاق اسلامى
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- 124
- 125
- 126
- 127
- 128
- 129
- 130
- 131
- 132
- 133
- 134
- 135
- 136
- 137
- 138
- 139
- 140
- 141
- 142
- 143
- 144
- 145
- 146
- 147
- 148
- 149
- 150
- 151
- 152
- 153
- 154
- 155
- 156
- 157
- 158
- 159
- 160
- 161
- 162
- 163
- 164
- 165
- 166
- 167
- 168
- 169
- 170
- 171
- 172
- 173
- 174
- 175
- 176
- 177
- 178
- 179
- 180
- 181
- 182
- 183
- 184
- 185
- 186
- 187
- 188
- 189
- 190
- 191
- 192
- همه صفحات
اينك توضيح هر يك از شروط فوق:
معرفت به خود
منظور از معرفت به خود اينست كه انسان درك كند كه موجود مستقل و بى نيازى نيست; وجودش وابسته به حقيقت مطلق است، و به اين مطلب آگاه گردد كه وجودش برتر از طبيعت بوده و حقيقتى فوق طبيعت دارد. لذا متعلق به خداست نه خودش، نه طبيعت و نه موجود ديگر.
به عبارت ديگر، در معرفت خود، بيابد كه آيه و نشانه حق است و آيه و نشانه، چون سايه اى است كه بايد تابع صاحب سايه باشد. اين معرفت، نگاه فقرى به خود داشتن و نگاه استقلالى به خداى بزرگ كردن است. در چنين نگاهى هر چيزى غير خدا كوچك شمرده مى شود و خدا در نظر انسان از هر موجودى عظيم تر خواهد بود. اين گونه، معرفت نفس، انسان را به فوز اكبر مى رساند.
معرفت به خدا
منظور از معرفت خدا اينست كه بداند تمام قدرتها، كمالات، اسماء حسنى، قضا و قدر هر چيزى در نزد خداست و صاحب اختيار مطلق هستى اوست. او را به عنوان تنها معبود و قيوم بشناسد. بهترين راه شناخت خدا همان است كه انبياء عظام(عليهم السلام) تعليم فرموده اند. قرآن مجيد، احاديث و روايات، دعاهاى رسيده از ائمه(عليهم السلام) (و مانند دعاى عرفه در صحيفه سجّاديّه(عليه السلام) و...) منابع شناخت توحيد و معرفت حق و ساير اعتقادات حقّه است.