متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

مانند سفيدى يا سياهى كه محتاج به محل هستند. كاغذ سفيد است; اين لباس سياه است; كاغذ محلّ براى سفيدى و لباس محلّ براى سياهى است. وجود كاغذ و لباس، وابسته به سفيد و سياه نيست; ولى سفيدى و سياهى وابسته به وجود كاغذ و لباسند. با نفى سفيدى و سياهى، لباس و كاغذ نفى نمى شوند; ولى تفاوت بين «كمال» و «اخلاق» مانند تفاوت بين وجود كاغذ و سفيدى است. آن چنانكه كاغذ، محلّ و ظرف براى سفيدى است، كمال انسانى هم ظرف اخلاق است. لذا آن جا كه كمال انسانى هست، اخلاق انسانى ظهور دارد و آن جا كه كمال انسانى وجود ندارد، صفات اخلاقى هم موجود نيست. امّا نبايد فراموش كنيم كه اين ظرف هرگز بدون مظروف نيست; بلكه اين دو لازم و ملزوم يكديگرند. لازمه كمال انسانى، وجود صفات اخلاقى است و لازمه ظهور صفات انسانى، وجود كمال انسانى. بنابراين، اخلاق حقيقى و انسانى، آيه و نشانه رشد و جودى و كمال انسانى است. از توجّه به نكته فوق، نكته ديگرى استفاده مى شود و آن، اين كه :حدّ وجود اخلاقى انسانى و صفات معنوى و شدّت و ضعف آن به كمال موجود در انسان بستگى داشته و حدّ كمال را نشان مى دهد.

در مكتب اهل بيت(عليهم السلام) توجّه و نظر به چنين اخلاقى است. توجّه به اخلاق انسانى كه ظهور فعلى فضايل است. فضايلى كه نشان دهنده وسعت روح انسانى است.

بيان اهل بيت(عليهم السلام) در حُسن خُلق و مكارم اخلاق در برگيرنده حقيقت فوق است. اگر چه برخى از روايات وارده مطلق بوده و شامل اخلاق انتفاعى نيز مى شود; امّا به لحاظ اين كه روايات وارده، سخن انسان كامل است، هرگز حمل بر اخلاق انتفاعى ـ آن چنان كه در فرهنگ غربى شايع است ـ نمى شود.

على(عليه السلام) فرمود: «أكمل المؤمنين إيماناً أحسنهم خُلقاً»[27]; كاملترين گروندگان از حيث ايمان، كسى است كه نيكوترين خلق را داشته باشد.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی