متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

مطلق بودن اخلاق بدين معناست كه حسن و قبح در مسائل اخلاقى دائمى بوده و آنچه موضوع حسن است، هميشه و دائماً نيكو است; و آنچه متعلّق قبح قرار مى گيرد; دائماً و هميشه زشت و بد است. به طورى كه افراد، زمان، مكان و حوادث و ... تغييرى در قبح و حُسن آنها به وجود نمى آورند. امّا معناى نسبى بودن اين است كه مسائل اخلاقى در معرض تغيير و تحوّل زمان، مكان و احياناً حوادث هستند. نظير سخن آنانى كه مسائل اخلاقى را تابع طبع مادّى انسان مى دانند.

دانسته شد كه اخلاق از فطريّات و وجدانيّات است; به همين لحاظ، ذاتى نفس مى باشد;  لذا در مطلق بودن آنها شك و ترديدى وجود ندارد. ولى آنچه مورد شك قرار گرفته  و برخى را به ترديد در مورد مطلق بودن اخلاق، واداشته; اين شبهه است كه: اگر  اخلاق مطلق است و مسائل آن وجدانى است، پس چرا عقل و يا شرع در برخى از مواقع، حكم به ارتكاب قبيح و ترك حسن مى كند؟ مانند آن جايى كه نفس محترمه اى در معرض خطر باشد و ما براى نجات او دروغ بگوييم و اين دروغ گفتن را تجويز كرده، گويا حُسن  صدق را به كذب بدهيم و قبح كذب را به صدق.

در پاسخ اين شبهه مى گوييم:

اين گونه نيست كه انسان، هميشه در مقام عمل، بين حسن و قبح قرار گرفته باشد. بلكه احياناً بين قبح و أقبح قرار مى گيرد. چنانكه ممكن است بين حسن و أحسن قرار گيرد. در مثال مزبور، شخص، بين دو عمل ـ كه يكى قبيح و ديگرى أقبح است ـ قرار گرفته. دروغ گفتن زشت است ولى قتل يك نفس محترمه، بدون جهت صحيح، زشت تر است; دروغ زشت است ولى شكست جبهه حق در ميدان نبرد زشت تر است; راست گفتن حسن است لكن پيروزى جبهه حق أحسن است. عمل به قبح را بر عمل به أقبح و عمل به أحسن را بر عمل به حسن ترجيح مى دهيم. و اين حكم عقل از باب اهمّ و مهم است.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی